عباس خلجی پیر بلوطی؛ خاطره نو بهار؛ سید رضا سجادی؛ محمد مهدی عسگری
چکیده
در طول دهههای اخیر، پایداری زیست محیطی، به صدر موضوعات سیاسی بین المللی رسیده و به عنوان یک عامل برانگیزاننده کلیدی نوآوری شناخته شده است. نتیجتاً تعداد شرکتهایی که محصولات سبز را توسعه میدهند، رشد سریعی داشته و مشتریان، علاقه فزایندهای به این محصولات از خود نشان میدهند. بنابراین درک خصوصیات اصلی محصولات سبز، شناسایی فاکتورهای ...
بیشتر
در طول دهههای اخیر، پایداری زیست محیطی، به صدر موضوعات سیاسی بین المللی رسیده و به عنوان یک عامل برانگیزاننده کلیدی نوآوری شناخته شده است. نتیجتاً تعداد شرکتهایی که محصولات سبز را توسعه میدهند، رشد سریعی داشته و مشتریان، علاقه فزایندهای به این محصولات از خود نشان میدهند. بنابراین درک خصوصیات اصلی محصولات سبز، شناسایی فاکتورهای مؤثر بر قیمت و اشتیاق مصرف کنندهها، برای پرداخت مبالغی بیشتر برای آنها، ابزارهای تبلیغی و کانالهای فروش، آمیخته بازاریابی سبز برای شرکتهایی که هدف آنها طراحی، توسعه و بازاریابی محصولات سبز است میتواند مفید باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر روی مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد است و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 320 نفر انتخاب و پرسشنامه بین 300 نفر توزیع گردید. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی انجام گردید و پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع شد. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی انجام گردید و پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع شد. ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه آمیخته بازاریابی سبز مهاجرانی (1394)، قصد خرید سبز هانگ و همکاران (2014) و پرسشنامه مصرف پایدار لوچیک (2011) میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که هر 4 فرضیه فرعی پذیرفته شدند، در نتیجه فرضیه اصلی نیز پذیرفته میشود و آمیخته بازاریابی سبز بر مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تأثیر مثبت معناداری دارد.